
Aby dobrze i celowo wykorzystać okres dorastania szczenięcia, można, jak już wspomniałem, rozpocząć jego wychowywanie i wstępne szkolenie już w 3 miesiącu życia. Nie jest istotne, kiedy szczenię wychowujemy, a kiedy szkolimy, gdyż obydwie te czynności wzajemnie się zazębiają i zależne są zarówno od rasy psa, jak i jego rozwoju fizycznego i psychicznego. W przybliżeniu dla wyżła program ten mógłby być realizowany w sposób podany poniżej z tą uwagą, że niektóre tematy ćwiczeń, choć ujęte zostaną w programie w pewnym okresie życia psa, powinny być powtarzane przez pewien czas dopóty, dopóki szczenię ich nie opanuje. Pracę wychowawczo-szkoleniową rozpoczynamy między 2 a 3 miesiącem życia. W tym czasie szczenię:
- oswajamy z domownikami, mieszkaniem i jego otoczeniem,
- przyzwyczajamy do nazwy i czystości oraz do miejsca, obroży i smyczy,
- uczymy przychodzenia do właściciela na zawołanie i wykonywanie polecenia „na miejsce”.
- W 3—4 miesiącu życia szczenię uczymy:
- zachowywania się przy nodze na smyczy,
- przychodzenia do nogi na gwizdek i znak ręki,
- stania i siadania na rozkaz oraz oswajamy stopniowo z ruchem ulicznym i różnymi pojazdami.
- W 4—5 miesiącu życia szczenię uczymy:
- zostawania w miejscu na rozkaz,
- aportowania ulubionych przedmiotów i przynoszenia ich do właściciela,
- warowania na rozkaz i znak ręki, szczekania na rozkaz,
- zapoznajemy z terenem, śladami i zapachami zwierząt, zwłaszcza łownych,
W 5—6 miesiącu życia szczenię uczymy: wyszukiwania ukrytych przedmiotów najpierw w mieszkaniu, a później w polu na rozkaz „szukaj”, warowania na sygnał gwizdkiem i pozostawania w miejscu w różnych warunkach, w których nie widzi właściciela, zatrzymywania w biegu na rozkaz ,stój”, pokonywania małych przeszkód oraz przyzwyczajamy do trzasków, huków i strzałów.
Dodaj komentarz